Ananas – lepszy niż cytryna

Ananas – pochodzący z Ameryki Południowej, a rozpropagowany w Europie przez Krzysztofa Kolumba owoc tropikalny. W handlu jest produktem charakteryzującym się niskim stopniem przetworzenia, dlatego warto uwzględnić go w jadłospisie nawet pod postacią inną, niż świeża. Znany jest z tego, że wspomaga trawienie i działa w przypadku niestrawności. To jednak nie jedyna korzyść z jego spożywania, bowiem działa także przeciwzapalnie, moczopędnie, wspomaga układ krwionośny, pomaga we wchłanianiu wapnia… ale po kolei:

1. Pomimo, że ananas to głównie woda i błonnik, znajdziemy w nim ogrom substancji o działaniu prozdrowotnym. Owoc ten charakteryzuje się zawartością witamin: A, C, B1, B6, biotyny, a także kwasu foliowego, manganu, sodu czy magnezu. Taki koktajl odżywczy powoduje, że jedząc ananasy, wspomagamy układ nerwowy i zachowujemy równowagę elektrolitową w organizmie. Dodatkowo, witamina C działająca jako naturalny antyoksydant, wspomaga usuwanie z organizmu wolnych rodników, które są odpowiedzialne za jego starzenie się. A warto wiedzieć, że porcja ananasa pokrywa aż 130% dziennego zapotrzebowania na witaminę C!

2. Węglowodany zawarte w ananasie mają działanie antynowotworowe. Najdokładniej przebadano te zależności w przypadku nowotworów złośliwych piersi. Badania wykazały, że redukcja ryzyka rozwoju choroby nowotworowej przy regularnym spożywaniu tych owoców przebiega za sprawą mechanizmów antyoksydacyjnych.

shutterstock_541734337

3. Zawarty w ananasie mangan również wspomaga potencjał antynowotworowy tego owoca. Jest w organizmie niezbędny jako element dysmutazy ponadtlenkowej – enzymu, który bardzo skutecznie działa przeciw wolnym rodnikom. Mangan jest też istotnym elementem kośćca. Warto, by osoby znajdujące się w grupie ryzyka osteoporozy (kobiety po menopauzie, osoby chorujące na anoreksję, wyniszczone przez nowotwór), włączyły ananasa do swojego jadłospisu. Weźmy bowiem pod uwagę, że pojedyncza porcja tego owocu pokrywa zapotrzebowanie na mangan nawet w 70%.

4. Za działanie przeciwnowotworowe ananasa odpowiada także w dużej mierze zawarty w nim enzym – bromelaina (bromelina). To naturalny immunomodulator – zwiększa aktywność monocytów odpowiedzialnych za ochronę immunologiczną organizmu. Bromelaina wykazuje właściwości anty-proliferacyjne wobec komórek raka, a więc skutecznie je usuwa, a przy tym przeciwdziała powstawaniu nowych. W innych badaniach wykazano nawet, że bromelaina wzmacnia działanie cytostatyków (leków przeciwnowotworowych)!

5. Innym kierunkiem działania bromelainy jest wspomaganie procesów odbudowy tkanek w organizmie. Dowiedziono, że ten enzym ma potencjał w kwestii gojenia się ran (szczególnie po poparzeniach), a współdziałając z witaminą C – która wspomaga produkcję kolagenu – sprawi, że organizm zregeneruje się szybciej.

6. Wspomnieliśmy wcześniej, że ananasa warto zjeść w przypadku niestrawności. W tej kwestii również bromelaina odgrywa główną rolę. Enzym ten stymuluje trawienie białek (a więc drobnoustrojów!) i redukuje stany zapalne w układzie pokarmowym. Także błonnik, którego jest niemało w ananasie, przyczynia się do zwiększenia tempa pasażu jelitowego, tym samym przeciwdziała zaleganiu treści pokarmowej w jelicie, zapewniając optymalne działanie układu pokarmowego.

7. Jeszcze jedna korzyść z dostarczania organizmowi bromelainy – w przypadku chorób układu oddechowego wspomaga odkrztuszanie i usuwanie gęstej wydzieliny płuc, podobnie w chorobach górnych dróg oddechowych (zatoki).

shutterstock_385063576

8. Ananas, jako źródło potasu, może przyczynić się do regulacji ciśnienia tętniczego. Potas działa rozluźniająco na ściany tętnic, przez co poprawia krążenie krwi w organizmie. Dostarczenie odpowiedniej ilości tego składnika poskutkuje zmniejszeniem ryzyka powstawania skrzepów krwi w żyłach, natomiast dzięki temu zniwelujemy zagrożenie zawałem mięśnia sercowego.

Kiedy uważać na ananasa?

Lista korzyści związanych ze spożywaniem ananasów robi wrażenie. Zanim jednak wypełnisz swój jadłospis daniami i przekąskami z użyciem tych owoców, zwróć uwagę na swój obecny stan zdrowia. Duże ilości bromelainy oraz witaminy C w diecie mogą prowadzić do biegunek, a nawet wymiotów, bólu głowy czy senności. Ananasy spożywane zbyt często i w dużej ilości mogą powodować zwiększenie wrażliwości zębów i dziąseł – unikaj tego owocu w okolicach wizyty u dentysty lub w przypadku stwierdzonej nadwrażliwości dziąseł czy przy odsłoniętych szyjkach zębowych. Na ananasy powinny też uważać kobiety w ciąży – owoce te (oczywiście gdy jedzone w za dużych ilościach!) mogą być przyczyną poronień, jako że są znane ze stymulacji cyklu menstruacyjnego.

Źródła:
[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25820875
[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24123777
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23570457
[4] https://www.organicfacts.net/health-benefits/fruit/pineapples.html