Energia z pożywienia. Czy wiesz gdzie znaleźć ukryte kalorie?

Energia wydatkowana i przyjmowana powinna równoważyć się w bilansie, aby nie przybrać na dodatkowych kilogramach magazynowanych w tkance tłuszczowej. Jednak jak wybierać produkty? Wartościowe kalorie, puste kalorie. Czasem trzeba na nie spojrzeć po prostu jako źródło energii i zastanowić się gdzie w naszej diecie spożywamy ich za dużo. 

Często nie zwracamy uwagę na słodzoną kawę z mlekiem, która może mieć nawet 250 kcal. Przy dwóch takich kawach w ciągu dnia mamy 500 kcal, które można zastąpić bardzo sycącym posiłkiem.

Czego najczęściej nie liczymy?

Nie zwracamy uwagi na alkohol i o nim napiszemy trochę więcej.

Każdy alkohol będzie składową bilansu kalorycznego. Wódka jako napój alkoholowy, który zawiera dużą dawkę alkoholu w jego małej objętości, jest najmniej kaloryczny, odnosząc się do innych napojów alkoholowych. Często konsumpcji wódki towarzyszy spożycie innych napojów – nierzadko słodzonych, które zwiększają energetyczność.

Każdy 1 g alkoholu to 7 kcal.

Średnia zawartość alkoholu w piwie o objętości 500 ml to 18 g. Konsumpcja takiej ilości piwa dostarcza 126 kcal tylko ze spożycia zawartego w nim alkoholu. Doliczyć do tego należy jeszcze zawartość węglowodanów – około 19 g 141 i niewielkiej ilości białka – około 2,5 g. Daje nam to około 212 kcal ze spożycia jednego piwa. Piwo to napój alkoholowy, który zawiera pewne ilości związków bioaktywnych. Gaetano i wsp. dokonując przeglądu literatury w swojej pracy opublikowanej w 2016 roku, wywnioskowali, że brakuje jednoznacznych dowodów potwierdzających szkodliwe działanie *umiarkowanej* konsumpcji piwa u osób zdrowych. Warto zauważyć, że indeks glikemiczny piwa jest oszacowany na wyższy niż czystej glukozy.

Jeśli chcesz poczytać jakie jest miejsce alkoholu w naszej diecie, zapraszamy do pobrania darmowego fragmentu e-booka “Skąd się biorą zdrowi ludzie”

Czy czerwone wino jest zdrowe? Czy warto je pić?

Warto wyjaśnić, czy alkohol to składnik, który może pojawić się w racjonalnym modelu żywienia. Spożywanie alkoholu jest przyczyną chorób wielu układów. Zgodnie z danymi

WHO w 2018 roku w wyniku nadmiernego spożycia alkoholu, czyli nadużywania go, zmarło około 3 milionów osób na całym świecie. Obecnie WHO nie przedstawia zaleceń, co do bezpiecznej konsumpcji alkoholu. Stanowisko tej organizacji prezentuje się następująco: im niższe spożycie alkoholu, tym niższe ryzyko chorób. Idealną sytuacją dla utrzymania zdrowia człowieka jest brak jego konsumpcji. [1]

Najbardziej odpowiednim wyborem do okazjonalnej konsumpcji alkoholu jest wino – najlepiej czerwone wytrawne. Resweratrol, czyli bioaktywny związek obecny przede wszystkim w czerwonym winie i jego prozdrowotne właściwości odpowiadają za to, że jest to jedyny polecany produkt alkoholowy. 

Czy czerwone wino jest dobrym źródłem resweratrolu?

Związek ten wykazuje swoje prozdrowotne właściwości w dawce, której przyjęcie wraz z konsumpcją czerwonego wina byłoby po prostu niemożliwe. Aby do organizmu dostarczyć około 1 g resweratrolu, należałoby spożyć około 500 litrów wina. [2]

 

O tym jak utrzymać zdrową relację z dietą i alkoholem, możecie przeczytać w naszej najnowszej publikacji: https://spozywo.pl/skad_sie_biora/

 

Źródła:
[1] World Health Organisation.:Global status report on alcohol and health 2018, ISBN 978-92-4-156563-9
[2] S. Weiskirchen, R. Weiskirchen.: Resveratrol: how much wine do you have to drink to stay healthy? Adv. Nutr. 2016; 7(4): 706–718.


Potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu dietetycznych dylematów?

Od niedawna oferujemy konsultacje online, podczas których doświadczeni dietetycy, z którymi współpracujemy udzielają indywidualnych porad. Wyliczą zapotrzebowanie kaloryczne optymalne dla Twojego organizmu, w sposób przystępny przekażą Ci naukową wiedzę, polecą przydatne aplikacje i wyposażą Cię w materiały, które pomogą Ci w przyszłości stać się zdrowym człowiekiem i świadomym konsumentem.
Kliknij w poniższy obrazek, aby poznać szczegóły. Zapraszamy!

Poradnia dietetyczna online