Jak nie chorować? O witaminie D

Niedawno przez media przetoczyła się teoria, jakoby wysoki poziom witaminy D chronił przed przeziębieniem i infekcjami górnych dróg oddechowych. Czy to prawda?

 

Na początku 2017 r. naukowcy z Wielkiej Brytanii opublikowali pracę, która była przeglądem dotychczas wykonanych prób klinicznych związanych z suplementacją wit. D. Poddali oni analizie 25 badań, w których łącznie uczestniczyło prawie 11 tysięcy pacjentów z aż 14 krajów. W analizowanych badaniach dawka suplementacyjna witaminy D była bardzo różna, ale w żadnym nie przekroczyła 4 000 jednostek dziennie.

 

Analiza wykazała, że we wszystkich badaniach pacjenci suplementujący wit. D, niezależnie od przyjmowanej dawki, znacząco rzadziej zapadali na choroby związane z infekcjami układu oddechowego. Efekt ten jednak był obserwowany wyłącznie w przypadku codziennej lub cotygodniowej suplementacji. Przyjmowanie większych dawek witaminy D raz w miesiącu lub raz na 2 miesiące nie wykazało tej pozytywnej zależności.

 

Statystycznie 9 na 10 Polaków cierpi na niedobór witaminy D. Bezpieczna dawka dla osób zdrowych, które nie należą do żadnej z grup wysokiego ryzyka niedoborów, to 4 000 jednostek na dzień. Osoby obarczone wysokim ryzykiem niedoboru mogą przyjmować do 10 000 jednostek dziennie.

 

Źródło: Adrian R Martineau et all. Vitamin D supplementation to prevent acute respiratory tract infections: systematic review and meta-analysis of individual participant data. BMJ 2017;356:i6583


Potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu dietetycznych dylematów?

Od niedawna oferujemy konsultacje online, podczas których doświadczeni dietetycy, z którymi współpracujemy udzielają indywidualnych porad. Wyliczą zapotrzebowanie kaloryczne optymalne dla Twojego organizmu, w sposób przystępny przekażą Ci naukową wiedzę, polecą przydatne aplikacje i wyposażą Cię w materiały, które pomogą Ci w przyszłości stać się zdrowym człowiekiem i świadomym konsumentem.
Kliknij w poniższy obrazek, aby poznać szczegóły. Zapraszamy!

Poradnia dietetyczna online