Stewia: zdrowszy zamiennik cukru?

Zazwyczaj, kiedy chcemy schudnąć, kluczowym elementem diety jest ograniczenie ilości spożywanego cukru. Jednak czasem ciężko zrezygnować ze słodkości w ogóle. W tym przypadku z pomocą przychodzą liczne dostępne na rynku zamienniki cukru. Przyjrzyjmy się jednemu z nich, czyli stewii.

GLIKOZYDY STEWIOLOWE

Popularna stewia, czyli Stevia rebaudiana jest źródłem naturalnych związków słodzących, innych niż sacharoza. Stewia pochodzi z Ameryki Południowej i należy do rodziny astrowatych. Ekstrakty stewii cieszyły się w tamtych rejonach ogromną popularnością jako lek na cukrzycę. Prawdopodobny efekt tego działania jest związany ze zmniejszonym wchłanianiem glukozy w jelicie cienkim. Hipotezę tą wydają się potwierdzać liczne badania wykonane na hodowlach komórkowych oraz na zwierzętach. Dodatkowo zauważono, że aktywne biologiczne związki zawarte w stewii hamują proces glukoneogenezy, co skutkuje zmniejszeniem koncentracji glukozy krążącej we krwi. Coraz częściej możemy również spotkać pasty do zębów z dodatkiem stewii. Okazuje się, że w przeciwieństwie do sacharozy, która jest pożywką dla bakterii tworzących próchnicę, stewia hamuje ich rozwój i tym samym hamuje również rozwój próchnicy. Najnowsze badania pokazują również, ze stewia pozwala wyrównać ciśnienie krwi oraz pomaga pozytywnie modulować układ immunologiczny. Kontrowersje dotyczące Stewii wynikają z obowiązującej do 1999 roku opinii Komitetu  Naukowego  ds.  Żywności (Scientific Committee for Food – SCF), uznano wtedy  stewiol  za  związek  genotoksyczny. W latach 2000-2009 komitet ekspertów z FAO/WHO dokonał podownej analizy badań i orzekł, że glikozydy stewiolowe nie wykazują toksyczności. Dziś stewia jest dopuszczona do obrotu jako dodatek do żywności E-960. Aby potwierdzić prozdrowotne właściwości oraz brak toksyczności stewii musimy poczekać na długofalowe badania, na dzień dzisiejszy wydaje się jednak że może ona częściowo zastąpić sacharozę w produktach spożywczych.

Szukajcie na sklepowych półkach stewii w postaci glikozydów stewiolowych, nie hodujcie na własną rękę rośliny, ponieważ liście nie nadają się do spożycia.

Źródło: Bugaj B i współ. Charakterystyka i prozdrowotne właściwości Stevia Rebaudiana Bertoni


Potrzebujesz pomocy w rozwiązaniu dietetycznych dylematów?

Od niedawna oferujemy konsultacje online, podczas których doświadczeni dietetycy, z którymi współpracujemy udzielają indywidualnych porad. Wyliczą zapotrzebowanie kaloryczne optymalne dla Twojego organizmu, w sposób przystępny przekażą Ci naukową wiedzę, polecą przydatne aplikacje i wyposażą Cię w materiały, które pomogą Ci w przyszłości stać się zdrowym człowiekiem i świadomym konsumentem.
Kliknij w poniższy obrazek, aby poznać szczegóły. Zapraszamy!

Poradnia dietetyczna online